Frank.News Interview “Merken hebben veel kansen op Twitch, maar neem jezelf niet te serieus”

Check out the Frank.News interview with Sebastiaan Hoogendoorn

Merken hebben veel kansen op Twitch, maar neem jezelf niet te serieus

Twitch is een live-streaming platform voor gamers en contentcreators dat eigenlijk een beetje vergeten wordt als kanaal voor merken. Terwijl dat al heel goed mogelijk is. Je kunt bovendien een specifieke (jonge) doelgroep bereiken én er is grote betrokkenheid en hoge gemiddelde kijktijd, zegt Sebastiaan Hoogendoorn van jongerenmarketingbureau Vertigo6.

Terwijl de TikTok-hype zich over het Nederlandse media- en marketinglandschap voltrekt, is het in diezelfde kringen verdacht stil rondom Twitch. Net als TikTok, is Twitch een online videoplatform dat primair gebruikt wordt door een nichedoelgroep. Voor TikTok bestaat die vooral uit jonge meiden, terwijl de Twitch-doelgroep met name bestaat uit jongvolwassenen en tieners met een passie voor gaming en technologie.

Maar terwijl het voor Nederlandse marketeers nog (steeds) niet mogelijk is om advertenties te draaien op TikTok – zie hier het frank.news artikel over wat adverteerders er mee kunnen – is dat op Twitch wel al geruime tijd mogelijk. Wordt Twitch met recht overgeslagen? Of biedt het platform effectieve manieren om bepaalde niches te bereiken? We vroegen het Sebastiaan Hoogendoorn van jongerenmarketingbureau Vertigo6.

Wat is Twitch?
Twitch is een platform waarop gebruikers en professionele contentcreators gratis live-uitzendingen kunnen maken, verspreiden en kijken. Amazon nam Twitch in 2014 voor 970 miljoen over. De grootste concurrenten van Twitch zijn Mixer (van Microsoft), Facebook en YouTube.

Communitygevoel
De livestreaming-dienst blinkt voornamelijk uit in het communitygevoel en de interactie met en tussen kijkers. Hoogendoorn: ,,Twitch is, zoals ze het zelf noemen, ‘multiplayer-entertainment’: een gedeelde en interactieve live-ervaring. Je kunt het een beetje vergelijken met alsof je in een uitverkochte Ziggo Dome kijkt naar een live-viewing van een Formule 1-race. Je kijkt gezamenlijk naar hetgeen je op het scherm ziet, bediscussieert dit, en joelt en juicht met de massa en wat er op het scherm gebeurt mee. Op Twitch gebeurt dit alleen allemaal online en in de gezamenlijke chat die bij iedere livestream wordt geleverd. Rondom de meeste (enigszins populaire) streamers vormen zich hierdoor hechte communities, met een unieke en gedeelde taal, geschiedenis, grappen en grollen, et cetera.”

Check out the full article at: Frank.News