OUR INSTAGRAM FEED

TWITTER

Follow us

VEA College 2: RTV PRODUCTIE

Op donderdag 12 september 2019 vond het tweede VEA Kickstart-college plaats in Amsterdam. Hier vertelde productieconsultant Rikje Thie over de optimalisatie van advertentieproductie en vele aspecten waar geen rekening mee wordt gehouden tijdens het produceren van (video)advertentiemateriaal.

Het college begint met een cartoon, waarin duidelijk wordt gemaakt waar geregeld wrijving plaatsvindt tussen het bureau en de klant. De klant, in dit geval de opdrachtgever, levert de nodige financiële middelen en heeft de wens binnen acht weken een sterke campagne te creëren. Echter, het volledig beschikbare budget wordt hier niet genoemd: een deel blijft vaak buiten beschouwing, want de klant hoopt – uiteraard – dat de opdracht niet te duur wordt. Vervolgens gaat het bureau aan de slag met het opzetten van een memorabele campagne. Zodra deze bij de klant terecht komt is hij direct verkocht. De valkuil? Om deze campagne te realiseren is meer geld nodig dan beoogd, en de klant is simpelweg niet bereid om dat te bieden. Hierdoor is het bureau genoodzaakt in te leveren op de kracht en kwaliteit van de campagne. Dit frustrerende punt, waar het proces van conceptontwikkeling en creatie regelmatig op vastloopt, is precies de reden dat Thie haar eigen bedrijf Partners In Production heeft opgezet. Zij werkt vanuit de gedachte dat het contentcreatieproces voor marketingcommunicatie efficiënter en daardoor goedkoper kan.

Nederland is op het gebied van videocontentcreatie zeer efficiënt. Wij hoeven immers ‘maar’ maximaal 17 miljoen mensen te bedienen en hebben daardoor geleerd om met beperkte (financiële middelen) maximaal resultaat te boeken. Maar hoe boek je dit maximale resultaat?

Als opdrachtgever is het belangrijk om een uiterst gedetailleerde briefing aan te leveren, zodat een bureau zo min mogelijk ruimte krijgt om de bedoeling van de opdrachtgever te misinterpreteren. Willen we gebruik maken van animatie, of misschien wel van echte acteurs? Kunnen we het decor zelf laten bouwen of is het gebruik van CGI noodzakelijk om onze gedroomde video-advertentie te realiseren? Willen we een ‘making of’, zodat we deze later ook via onze socials kunnen verspreiden? Het zijn voorbeelden van vragen waar bij voorbaat al goed over moete worden nagedacht.

Het is anderzijds de taak van het bureau om eventuele ‘gaten’ in de briefing direct op te vullen middels het stellen van vragen. Dit klinkt als een open deur die wordt ingetrapt, maar leg duidelijk vast welke deliverables er worden verwacht. De klant wil een humoristische commercial, maar wat voor soort humor wordt hierin gebruikt? Het college is rijkelijk gevuld met allerlei aandachtspunten voor zowel bureau als opdrachtgever. Als lezer van deze column zal ik jullie deze grote hoeveelheid bullet points besparen, maar laat vooral duidelijk zijn dat er ontzettend veel komt kijken bij de totstandkoming van videocontent. Meer dan de klant vaak denkt. Deze ‘onwetendheid’ is een element dat de klant veel geld kost en tegelijkertijd biedt dit kansen voor externe partijen om de efficiëntie van het creatieproces ten goede te komen.

Om de onwetendheid van mijn klasgenoten en mijzelf te peilen werd er een praktijkopdracht uitgevoerd, waarbij ieder groepje een schatting moest maken van de totale kosten van een specifieke koffiereclame. Sommigen dachten de video te kunnen maken voor 150.000 of 200.000 euro (waaronder ikzelf, ik geef het eerlijk toe), maar in werkelijkheid neigt dit bedrag naar een miljoen. De getoonde reclame was geschoten in Lissabon, waar bovendien enkele straten moesten worden afgezet om een rustig straatbeeld te creëren. Hierdoor kan er in hogere mate worden gefocust op de hoofdrolspelers in het korte verhaal, bovendien twee goed betaalde acteurs. En wat te denken van de figuranten die zich op de achtergrond bevinden? Voor niets gaat de zon op. En de koffietent in de commercial? Die bestaat niet, maar is puur voor deze reclame gebouwd. Enzovoort. Al met al zijn er ongelooflijk veel factoren die invloed hebben op de prijs van de creatie, de zogeheten cost drivers, dus zorg ervoor dat die voor beide partijen duidelijk zijn.

Het college bevatte ontzettend veel informatie, die ik bij dezen beknopt heb geprobeerd over te brengen. Deze twee uur durende sessie fungeerde voor mij persoonlijk vooral als eyeopener, want een productie die op het eerste gezicht betaalbaar lijkt kan een prijskaartje bevatten waar je behoorlijk van schrikt. Als je maar weet wat er achter de schermen gebeurt.

Voor meer informatie over Partners In Production, het bedrijf van Rikje Thie, ga je naar: https://www.partnersinproduction.com