UEFA Futsal EURO 2022 wint Cross Media Award voor beste Event van het jaar

Amsterdam, 9 juni 2022 – In een uitverkochte Kromhouthal te Amsterdam werden gisterenavond de Cross Media Awards uitgereikt. De Cross Media Awards gaan jaarlijks naar bedrijven met de beste crossmedia cases. In de categorie Cross Media Event ging UEFA Futsal EURO 2022 met de award naar huis. Vertigo 6 verzorgde de online campagne en PR voor dit unieke event.

Nederland was de trotse host van het grootste Europese Futsal kampioenschap ooit: UEFA Futsal EURO 2022. Na een voorbereiding van bijna twee jaar, streden de zestien beste Futsal-landen van Europa tussen 19 januari 2022 en 6 februari 2022 om het Europees kampioenschap en de felbegeerde Futsal trophy. Het eindtoernooi is in 2019 naar Nederland gehaald na een succesvolle bid van de KNVB. Het sportevenement maakte deel uit van een nieuwe internationale strategie (For the Future Of Our Football) van de voetbalbond om meer grote sportevenementen in Nederland te organiseren. Het UEFA-projectteam bestond uit 26 vaste medewerkers en 135 vrijwilligers die tijdens de wedstrijden en evenementen actief waren.

De opdrachtgever van het evenement was de Europese voetbalbond UEFA en de KNVB haalde het sportevenement naar Nederland. De organisatie was in handen van de Stichting Events KNVB. Naast de vaste global sponsors van de UEFA (Alipay, Booking, FedEx, Hisense, Mondo en Volkswagen) werden ook nog de volgende nationale partners, met een focus op jongeren, aan het evenement gekoppeld:

  • Spinnin’ Records
  • Basic-Fit
  • FC Straat
  • Algemeen Dagblad
  • Voetbalzone

Er waren twee externe bureaus betrokken bij de ontwikkeling en de uitvoering van de campagne:

  • Vertigo 6: pr, communicatie en (influencer)marketing
  • One:Nil: Creatief concept, visuele identiteit en content producties (e.g. reclame uitingen, visuals en video).

De jury zei het volgende: “De uitdagingen die bij dit event moesten worden overwonnen, waren ronduit groot: een sport die niet overdreven populair is, een moeilijk te bereiken en activeren doelgroep, gedwongen aanpassingen door covid. We hebben grote waardering voor hoe deze case is aangepakt en de samenwerking met andere partijen is georganiseerd. Er is hier een nieuw publiek bereikt en betrokken. De cijfers zijn goed – hier is echt iets moois neergezet!

Lees het hele interview met Manon Albers op Marketing Report