Timing lanceert online applicatie die mbo-opgeleiden een breder perspectief biedt op een moeilijke arbeidsmarkt

Ondanks 13% groei in vacature-aandeel ervaren mbo-opgeleiden nog steeds de gevolgen van een mismatch op de arbeidsmarkt en de coronacrisis

Apeldoorn, 1 september 2020 – Mbo-opgeleiden ervaren ondanks een sterke groei in vacature-aandeel nog steeds de gevolgen van een mismatch op de arbeidsmarkt en de coronacrisis. Het aandeel mbo-vacatures steeg weliswaar ten opzichte van 2014 met 13%, zo blijkt uit onderzoek van arbeidsspecialist Jobdigger, toch weten bedrijven niet de juiste kandidaten voor openstaande vacatures te vinden en gingen er honderden duizenden banen verloren door de coronacrisis. Uitzendgroep Timing lanceert daarom de online applicatie Skillzilla, die mbo-opgeleiden meer inzicht geef in zichzelf en een breder perspectief biedt op mogelijke banen.

Mbo zeer belangrijk op arbeidsmarkt
De vraag naar mbo-opgeleiden is erg hoog: in maar liefst 49% van alle vacatures in Nederland wordt op dit moment om een mbo-opleiding gevraagd, blijkt uit onderzoek van Jobdigger. Toch bestaat er nog steeds een mismatch tussen openstaande vacatures en werkzoekenden en neemt de werkloosheid weer toe dankzij het coronavirus. Paul Haarhuis, Chief Commercial Officer bij Timing: “Vacatures blijven komen, maar ook openstaan, omdat werkzoekenden soms niet de juiste werkervaring hebben. Dat is ontzettend jammer, want deze personen hebben misschien wel de vaardigheden om de betreffende functie uit te oefenen. Daarom is het van groot belang dat werkzoekenden zich herkennen in deze functies en met vertrouwen solliciteren.”

Meer dan een traditioneel curriculum vitae
Skillzilla is een online applicatie die werkzoekenden helpt meer inzicht te geven in zichzelf, waardoor ze zich beter kunnen profileren op de arbeidsmarkt. Het is in het leven geroepen omdat er noodzaak is om beter inzicht te krijgen in een persoon. Gebruikers vullen een aantal vragen in over hun werkervaring, opleidingen en hobby’s en op basis daarvan stelt Skillzilla een ‘skillpaspoort’ op. Dit skillpaspoort is meer dan een traditioneel curriculum vitae. Hierin worden namelijk niet alleen de vaardigheden van een kandidaat op heldere wijze gepresenteerd, maar ook inzichten gegeven in wat een persoon precies waard is buiten de kaders van een specifieke vacature. Daarnaast kunnen werkzoekenden hun ambities invullen in de online applicatie van Timing. Skillzilla rekent dan precies uit welke vaardigheden iemand nog verder kan ontwikkelen en welke eventuele tussenstappen iemand in zijn of haar carrière kan zetten om die ambities te realiseren. Haarhuis: “Veel mbo-opgeleiden vinden het lastig om te zeggen waar zij écht goed in zijn. Zij herkennen zich vaak niet in de vacatureteksten. Skillzilla gaat deze mensen helpen zich beter te presenteren en ze nieuwe inzichten te geven in vacatures die zij met hun vaardigheden zouden kunnen vervullen”. 

Vacaturetekst vaak niet gelezen
Uit onderzoek blijkt dat vacaturetitels en vacatureteksten niet overeenkomen met wat de functie in werkelijkheid inhoudt. Daarbij lezen werkzoekenden vaak niet wat er precies in de vacaturetekst staat. Onder andere door die redenen wil Timing in de toekomst op basis van het skillpaspoort werkzoekenden direct gaan matchen met openstaande vacatures en bijbehorende organisaties die goed bij hun profiel en vaardigheden passen.

Timing
Timing behoort tot de drie grootste uitzendbureaus van Nederland en is onderdeel van de ADG Dienstengroep. Met ruim 900 medewerkers zet de uitzendorganisatie zich al meer dan 25 jaar in om kansen te creëren voor haar klanten en alle flex- en payrollkrachten van Nederland.

Jobdigger
Jobdigger verzamelt alle online gepubliceerde vacatures op het Nederlandse web en maakt hiermee de gehele online arbeidsmarkt direct inzichtelijk en analyseerbaar. Met deze data kunnen partners zoals Timing precies zien wat er speelt en wat er nodig is om bepaalde klanten of mensen te helpen. Voor meer informatie over Jobdigger, bezoek www.jobdigger.nl.