Is Patreon de toekomst?

Laat de krant het niet horen, maar de verdienmodellen van influencers staan al jaren onder druk. Gelukkig hebben influencers hun bestaansrecht te danken aan het feit dat ze razendsnel met de nieuwste digitale ontwikkelingen meegaan. Daardoor valt  het niet zo op. Ondertussen ontstond jaren geleden al de eerste, lichte influencerpaniek. Toen de blogmarkt oververzadigd raakte en adblockers alsmaar machtiger. Sindsdien blijven er voor influencers nieuwe, commerciële uitdagingen ontstaan. Adverteerders die in toenemende mate (de fees van) mediabureaus proberen te omzeilen. En discussies over al dan niet sluikreclame en wel of geen do follow links. Maar toen was daar Patreon. Speciaal voor iedereen die helemaal klaar is met #spon.

Patreon

Patreon is een platform waarop creators geld kunnen verdienen met hun content. Met als verschil, dat niet de adverteerder, maar de fan betaalt. Het doel is om de creator een duurzaam, stabiel inkomen te bieden. Maar ook om de wereld van betere content te voorzien. Bijvoorbeeld omdat het Patreon’s verdienmodel ervoor zorgt dat engagement belangrijker is dan bereik. Een Patreon creator heeft immers meer aan 50 mensen die bereid zijn te betalen, dan aan 50.000 mensen die daar niet toe bereid zijn.

Gewend aan “gratis”

Het is natuurlijk geen geloofwaardige timing dit nu te schrijven, maar ik dacht jaren geleden al na over een abonnementsmodel voor bloggers. De gedachte was simpelweg: als vrouwen €5,- per tijdschrift overhebben voor een maandelijks blad, waarom dan geen €0,50,- per maand voor dagelijkse content? Als je die content gratis de moeite waard vindt, wat is €0,50 dan? Te veel natuurlijk. Want we raken steeds meer gewend aan “gratis”. Zeker als het gaat om online. Datavrije muziek is daar een mooi, recent voorbeeld van.

Maria Tailor

Toch zag ik een tijdje geleden dat er een influencer is die het aandurfde om haar volgers geld te vragen voor haar video’s: Maria Tailor. In november lanceerde Maria haar eigen videokanaal. What’s new, dacht ik toen nog. Dat bleek al gauw: Maria laat haar volgers kiezen uit drie pakketten. Een daarvan is gratis, voor de andere twee betaal je €2,99 of €9,99 per maand. Hiervoor krijg je video’s zonder advertenties, maar bijvoorbeeld ook korting op Maria’s kledinglijn en toegang tot exclusieve evenementen en previews. Het verschil met Patreon is dan ook dat je Maria Tailor niet zozeer betaalt voor haar content, maar vooral voor extra’s.

Voor mij zijn zowel het voorbeeld van Maria als de opkomst van Patreon een teken dat de verdienmodellen van influencers nog altijd volop in ontwikkeling zijn. En dat betaalde kanalen wel degelijk de toekomst zijn. Ik denk dat het slechts een kwestie van tijd is voordat een concept als Blendle ook de influencerwereld verovert. Dus kijk nog maar even goed naar die #spon. Je gaat ‘m nog missen.