Hoe belangrijk zijn YouTube-abonnees nou écht?
YouTube noemt in hun Creator Academy dat abonnees onmisbaar zijn voor succes op YouTube. Niet zo gek, want abonnees kunnen we definiëren als trouwe fans. YouTubers roepen dan ook al jaren: ‘Abonneer je op mijn kanaal! Het is gratis!’. Toch lijken adverteerders en bureaus helemaal niet zo in abonnees geïnteresseerd. Ik hoor steeds vaker dat ze niet eens naar abonnees kijken. Bij mij speelt dan ook de vraag: hoe belangrijk zijn YouTube-abonnees nou écht?
Views
Een logische vervolgvraag is: als het op YouTube niet om de abonnees draait, waar draait het dan wel om? Om views bijvoorbeeld. Hebben die twee geen rechtstreeks verband met elkaar? Minder dan je wellicht denkt. Wie een rondje op YouTube maakt, ziet al vrij snel dat het aantal views bij eenzelfde aantal abonnees erg uiteen kan lopen.
Giel versus Frans
Neem bijvoorbeeld Giel Beelen en Frans Bauer. Giel heeft op dit moment ruim 32.000 YouTube-abonnees, terwijl Frans de 20.000 nog moet aantikken. Toch heeft Frans structureel meer views op zijn video’s dan Giel. Dat kan bijvoorbeeld komen doordat Frans zijn video’s flink promoot op zijn Facebook-pagina, waar hij bijna 100.000 likes heeft. Wie Frans al op Facebook volgt, heeft waarschijnlijk minder de behoefte om zich ook nog te abonneren op zijn YouTube-kanaal. Bovendien schat ik de doelgroep van Frans wat ouder in dan de doelgroep van Giel. En jongeren zijn nou eenmaal veel bekender met het fenomeen ‘abonneren op YouTube’.
Verder kiezen steeds meer mensen ervoor om hun video ook (gedeeltelijk) te uploaden naar Facebook. Bijvoorbeeld omdat er op een video op Facebook vaak meer reacties komen en omdat we op Facebook de mogelijkheid hebben om te taggen. Ook hierdoor kan iemand met minder YouTube-abonnees in totaal toch een groter videobereik hebben.
Groeien
Er is nog een reden waarom het aantal YouTube-abonnees niet zoveel zegt. Je kunt er namelijk niet aan afzien of het aantal groeiend, stabiel of dalend is. Een YouTuber die jaren geleden al met een eigen kanaal begonnen is, heeft in zijn beginjaren misschien veel abonnees opgebouwd. Maar hoeveel zijn die abonnees nog waard als die YouTuber inmiddels niet relevant genoeg (meer) is? Zoals TubeTotaal terecht schrijft: het is belangrijk dat het aantal abonnees van een YouTube-kanaal blijft groeien, omdat de meeste abonnees niet voor altijd de video’s zullen kijken.
Weergavetijd
Nu heb ik het nog niet eens gehad over weergavetijd. YouTube geeft zelf aan dat twee dingen het succes van een YouTube-kanaal het beste voorspellen: abonnees én weergavetijd. YouTube ziet een video met een lange(re) weergavetijd als relevant en raadt deze video’s dan ook vaker aan in zijn videosuggesties.
Het is slim om je niet blind te staren op het aantal YouTube-abonnees. Er zijn vele andere factoren die het succes van een YouTube-kanaal en/of –campagne bepalen. Wat niet betekent dat YouTube-abonnees niet belangrijk zijn. Abonnees zijn kijkers waarvan de kans groot is dat ze het kanaal blijven volgen. Ze zijn beter betrokken en daardoor waardevoller dan eenmalige kijkers. Als ze niet gekocht zijn uiteraard. Maar dat is stof voor een ander blog J.