Nederlandse start-up Luqo staat op het punt om spellensysteem te realiseren, dat thuisonderwijs met gaming combineert

Thuisversie van geprezen spellensysteem stelt ouders in staat om spelenderwijs educatieve spellen te spelen, samen met hun kinderen. De Kickstarter-campagne is in volle gang.

Donderdag 6 mei 2021 –  De Utrechtse startup Luqo heeft een spellensysteem ontwikkeld om samenwerkend leren in het (thuis)onderwijs structureel naar een hoger niveau te tillen. Het systeem is niet alleen ontworpen thuisonderwijs in de huidige coronasituatie leuker en eenvoudiger voor iedereen te maken, maar ook om op de lange termijn leerachterstanden weg te werken en de leerling nieuwe leeruitdagingen aan te laten gaan. Het systeem wordt al geleverd aan basisscholen en momenteel is er een Kickstarter-campagne in volle gang om ervoor te zorgen dat de thuisversie van het product in oktober op de markt kan worden gebracht.

Het systeem bestaat uit meer dan 50 verschillende spellen die zijn geïmplementeerd in een overzichtelijke app en gebruikmaken van bijbehorende gamecontrollers. Deze controllers  vormen een extensie van de eigen tablet of laptop, waardoor op toegankelijke wijze een gedeelde leeromgeving ontstaat.

De controllers zijn uitgerust met fysieke knoppen, die belangrijk zijn om interactie aan te gaan en extra enthousiasme aan te wakkeren, zoals die bijvoorbeeld ook in spelshows naar voren komt. Kinderen nemen hiermee sneller de verantwoordelijkheid over hun eigen knop, zijn hierdoor minder afwachtend en grijpen in grotere mate de controle over het leerproces. Alleen door samenwerking met de andere speler komen zij verder in de educatieve spellen. De spellen zijn samen met onderwijsexperts ontwikkeld voor leerlingen tot en met groep 8.

Het spellensysteem is al meerdere malen geprezen. In eigen land won het product in 2018 de Cinekid & Mediawijzer.net Gouden Guppy voor het beste digitale kleuterproduct. Bovendien werd begin april bekend dat Luqo dit jaar finalist is van de internationale Future Play Design Challenge waar later deze maand de winnaar van bekend wordt gemaakt.

Over Luqo en zijn visie
In 2015 startte Rogier Kauw-A-Tjoe met Luqo om zich te richten op het verbeteren van het onderwijs in Nederland. Het bedrijf biedt niet alleen een helpende hand tijdens de huidige  coronasituatie, maar kijkt ook veel verder dan dat. Rogier Kauw-A-Tjoe vertelt: “Ons systeem is onderscheidend omdat het volledig is gericht op samenwerking, het samen ontdekken van de leerstof en het op gang laten komen van leerzame gesprekken. Ouders kunnen hun kinderen helpen met het wegvagen van de effecten van de lockdowns. Denk dan aan leerachterstanden, maar ook aan leerlingen die al voorlopen op hun lesstof en op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging. De spellen zijn dusdanig toegankelijk dat zowel kinderen als hun ouders direct in kunnen stappen en samen aan de slag kunnen.’’

Over de Kickstarter-campagne
Om deze speciale thuisversie te realiseren heeft Luqo een Kickstarter-campagne opgezet. Hier kan het project al vanaf €1,- worden gesteund en ook is er een €25,- reward beschikbaar, waarmee je als symbolische dank een stickerset ontvangt. Wie bereid is een groter budget te investeren kan daar tevens een mooie tegenprestatie voor krijgen. Naast de controllers en spellen, kun je namelijk “pledgen” om de hoofdrol in een spel te krijgen of om zelfs je eigen spel te ontwikkelen in samenwerking met de designers van Luqo.

Om het spellensysteem van Luqo te supporten kun je terecht op deze pagina: https://www.kickstarter.com/projects/luqo/luqo-home-the-first-game-system-for-collaborative-learning